Pluggtips.

Som ni kanske vet så har jag börjat på gymnasiet nu och jag har massa plugg. Jag vet också hur jobbigt det kan vara att plugga under grundskolan, speciellt i slutet av nian. Så, för att ni ska bli bättre på att plugga och för att jag vill ha något att blogga om, så har ni mina allra bästa pluggtips här.
 
Prioritera. Du har fått massa läxor som ska vara färdiga tills på måndag. Det är fredageftermiddag och dina polare frågar dig om du vill hänga med dom på fest eller lana i helgen. De flesta väljer nog att joina sina polare och helt enkelt stressa med läxan söndagkväll eller måndagmorgon. Till skillnad från mig. Jag väljer hellre att göra läxorna så jag kan hitta på annat när de är färdiga samt slippa stressa in i sista sekund. Ett svårt val jag fick denna vecka var att antingen plugga mopedteori eller göra färdigt min spelanalys samt göra animationerna till engelskan. Jag valde skolarbetet, trots att båda är viktiga så känner jag att skolan är smått viktigare då jag kommer längre i livet (kanske inte på vägarna men i övriga fall) med bra betyg än ett mopedkörkort.
 
Sätt upp ett schema. Jag sätter alltid upp ett litet schema för när jag ska göra vad. När man sätter upp ett schema måste man tänka på vilka uppgifter som ska lämnas in först samt vilka som tar längst tid att göra. Mitt schema för helgen är tillexempel att plugga mopedteori, göra den tredje animationen färdig, köra moped, plugga matte, göra den fjärde animationen, läsa bild-och-form-teori, göra mitt nintendo 8-bit i Maya och sist men inte minst prioriterar jag att göra enhörningarna till vårt brädspel. Som ni märkte så delade jag upp animationerna just för att de tar längst tid att göra, så jag pluggar något annat mellan just för att jag inte ska göra en svinbra animation och sen en sämre bara för att jag är trött på det.
 
Do it NOW. Som sagt, låt inte läxor ligga och skräpa till sista inlämningsdagen, gör dom direkt istället. Att göra sakerna direkt låter en heller inte glömma läxorna. Kör på ännu ett litet exempel här; Billie får i läxa att skriva en text på minst 1000 ord om sitt favoritspel på måndagen, senaste inlämning är klockan nio på torsdagen. Samma dag får hon även matteläxa som ska vara inlämnad dagen därpå samt en photoshopuppgift till på onsdagen. När Billie kommer hem tänker hon på vilken läxa hon ska göra först. Hon börjar såklart med matteläxan då den ska vara inlämnad först. Efter att hon gjort de där sidorna läraren bad klassen att lösa så ser hon att hon bara har en timme kvar innan hon ska lägga sig. Men gissa vad? Billie skriver en början på sin text om sitt favoritspel. Dagen därpå lägger hon all tid på photoshopuppgiften. På ondagen sitter hon där, tar upp sitt textdokument och läser vad hon skrev på måndagskvällen. Nu kan hon bara fortsätta på texten och lämna in den dagen därpå i rätt tid. Så, dagens lärdom är helt enkelt att man inte behöver göra hela uppgiften direkt utan man kan börja och avsluta när man röjt undan andra läxor som har ett tidigare inlämningsdatum.
 
Plugga på en lugn plats. En sak jag verkligen lärt mig den senaste tiden är att det är så mycket lättare att printa in dom där sidorna med samhällskunskap om man pluggar på en lugn plats. Jag älskar verkligen att sitta inne på Lunds stadsbibliotek och plugga då det alltid är lika lugnt och underbart där. Andra platser jag gärna pluggar på är i en lugn park då miljön gör mig gladare samt i lobbyn i skolan. Visst, det kan vara smått irriterande när alla hänger på platsen man pluggar på, som tillexempel i lobbyn, men då tar man bara på sig ett par hörlurar och lyssnar på någon bra musik eller liknande som man kan plugga till i lugn och ro.
 
Lyssna på lektionerna. Ingen, och då menar jag INGEN kan lära sig allt hemma. Lyssna på lektionerna, lyssna på läraren, lyssna på klasskamraterna och framförallt fråga om du är osäker på något. Ett annat tips är att skapa en facebooksida för klassen där även lärarna går med så ni kan fråga saker där om ni blir osäkra. Då kan man både få svar från kamrater och lärare.
 
Gör om gör rätt. Haha efter att jag började gymnasiet har jag fått dessa ord inprintade i skallen på mig. Vår bild-och-form lärare Dag tjatar om att vi ska lära oss av våra misstag. Känner du dig färdig men har något du skulle vilja ändra på? Gillar du allt annat så ändra bara felet men känns det som något verkligen är fel så gör helt enkelt om uppgiften. Man lär sig mer om man gör om uppgiften några gånger. Mitt briotåg i Maya var inte perfekt förrän efter sjätte försöket, så det tar tid men man lära sig och man blir nöjd.
 
Har ni några bra pluggtips ni vill dela med er av? Kommentera!

Daniella 🌙

Musik, och bra te och snack till, plugga på tom mage suger!

2013-09-07 / 16:45:46
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Malena

Vet du vad, det känns så himla kul att man märker på dina inlägg att du mår så mycket bättre nu än tidigare i somras! Det mesta brukar ju lösa sig när man börjar på gymnasiet och jag är så glad för dig att du verkar ha kommit tillrätta där du är just nu :)

2013-09-07 / 16:57:45
LORISSA LOVEBOMB

Kuul! Mitt tips är att föra in allt i kalender eller andra typer av listor så att man stryker över vad som har gjorts och får överblick av vad som bör göras först, annars börjar man lite smått med allt samtidigt, vilket resulterar i flera halvfärdiga uppgifter.

2013-09-07 / 18:08:12
URL: http://lorissalovebomb.se
Thea

Gillar bilden :D

2013-09-13 / 20:35:40
URL: http://theasspace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback