Skapa en bakgrund bakom kommentarsfälten.

Har fått sjukt många frågor angående hur jag skapade min speciella och absolut egna bakgrund där man skriver kommentarerna. Bästa med denna bakgrund är att man kan vara säker på att man är helt jävla ensam om den, speciellt om man sätter in en bild eller liknande som jag har gjort. Denna tutorial kommer vara i två delar eftersom jag både vill visa er hur man gör bilden samt hur och var man sätter in den.
 
1. Börja med att kolla i stilmallen hur stor eran content är. På en av mina testbloggar är content 600px bred vilket betyder att bilden jag ska göra alltså ska vara just 600px bred.
 
2. Öppna upp Gimp, klicka på arkiv i listen högst upp och klicka sedan på Ny. Ställ in bredden på hur bred eran content är, vilket blir 600px bred för min del och sätt sedan 500px på höjden.
 
3. För att veta var allt i rutan ligger måste ni gå in i eran blogg, gå in i ett inlägg och bläddra ner till där man kommenterar. Klicka på Prt Sc på tangentbordet, alltså "fota" skärmen.
 
4. Klistra in bilden i Gimp i er bild ni öppnade innan. Dra bilden med hjälp av flyttnings verktyget så sidorna på content kommer på sidorna i eran bild. Alltså som det ser ut här nedan, som ni ser så har jag gjort så den passar, det är ungefär där fälten är på bilden som fälten kommer vara sen i bloggen.
5. Var nu kreativ och gör en egen bakgrund, men tänk på var fälten kommer vara när ni lägger in den så låt lagret med fälten på vara kvar och gör allt annat på transparenta lager. Glöm heller inte att ta bort lagret med fälten i innan ni sparar bilden, för det kommer riktiga fält där när ni lagt upp den. Krångligt, men hoppas ni fattar.
 
6. När ni är klara är det bara att spara bilden i .png format genom att exportera den. I nästa skola får ni lära er hur ni lägger in den samt vad ni behöver för koder för att få det att fungera.

Kate

Är inte du vegetarian? :-P

2013-05-05 / 13:39:38
♦ Madeleine - I always do it my way!

Hejsan! Var gärna med & tävla om lip tattoos i min blogg! :)
Du hittar tävlingen här: http://madelajnee.blogg.se/2013/may/tavling-vinn-4-lip-tattoos.html#comment

Hoppas du får en härlig söndag! :D

2013-05-05 / 14:22:29
URL: http://madelajnee.blogg.se
sanne-madeleine

sv: det låter toppen :) med mig är det bara bra.
haft en bra helg? kram

2013-05-05 / 17:06:48
URL: http://sampa.blogg.se
Sophie - foto & livsstilsbloggare i Karlstad!

Bra tips ska se om jag kan göra en ;)

2013-05-05 / 17:58:28
URL: http://autophoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback