Bli en bra dagsbloggare.

Många börjar blogga och känner att de verkligen vill hålla igång bloggandet, but guess what? Alla är inte födda till bloggare, tyvärr, och många pallar inte trycket helt enkelt. Att skriva "hej" och "godnatt" sedan ett inlägg om något roligt en tant sa på bussen är inte alls svårt, men vem vill egentligen läsa en blogg som endast består av detta? Personligen har jag alltid stävat efter att skriva minst tre genomtänkta blogginlägg per dag som alla innehåller bilder och som jag kan känna mig stolt över. Men hur håller man igång detta då? Jo, eftersom jag är så snäll och eftersom jag bloggat i sex (!!!!) år så tänkte jag att det lika bra kan vara just jag som svarar på detta.
 
Blogga för att det är roligt. Inte för att tjäna några öre eller för att du känner att du måste. Alla är som sagt inte födda till bloggare, vissa kanske bara ska ha en blogg för skojs skull som uppdateras en gång i veckan. Men personligen så skulle jag aldrig orka följa en blogg som endast uppdateras en gång i veckan, om ens det. Läsarna vill se något nytt varje gång de klickar in, så se till att uppdatera om du känner att du verkligen vill satsa på bloggandet.
 
Posta inte inlägg bara för att. Varje inlägg måste vara genomtänkt och du måste känna dig stolt över det. Jag har ett flertal inlägg jag personligen inte känt mig stolt över, så därför har jag tagit bort dom och skrivit om. Gör om, gör rätt. Att posta ett inlägg med texten "sorry, trött idag, bloggar senare" är inget man vill läsa. Varje gång jag ser ett sådant inlägg så svider mina ögon, jag blir besviken på dagens bloggare. Nu låter jag säkerligen som om jag tror att jag är störst, bäst och vackrast... Men jag tar mig själv rätten att låta på detta vis, för jag vet vad jag gillar och vad andra gillar. Jag har jobbat med bloggar i flera år, jag tycker personligen att jag kan kalla mig själv lite av en expert på området. Jag kan detta, och det är säkerligen därför många av er läser min blogg - för ni vet om att jag kan detta och gärna delar med mig av tips.
 
Skaffa en skrivbok. Snälla. Man kan inte ha alla ideér i huvudet. Jag har en liiiten skrivbok som jag alltid bär med mig, om så när jag endast ska gå en promenad på max en kvart. Varför? Jo, för jag kommer aldrig på vad jag ska blogga om medans jag sitter framför datorn, eller oftast gör jag inte det iallafall. Därför skriver jag ner mina planer i en skrivbok för att sedan kunna slå upp och leta upp ett fint inlägg att skriva ihop. Detta är ett måste om man ska klara av att blogga flera gånger, varje dag. Det blir jobbigt att komma på inlägg i längden, speciellt om man bloggar om ett flertal ämnen vilket jag gör. Jag vet att ni inte vill läsa fem inlägg om stil på raken, därför skriver jag ett och skriver upp resten i min skrivbok inför framtiden.
 
Håll koll på tiden. Som dagsbloggare vill man sprida ut sina inlägg under dagen med jämna tider mellan varje. Själv lägger jag alltid upp ett inlägg på morgonen runt sex-sju då många vaknar eller äter frukost vid denna tidpunkt. Nästa inlägg slänger jag oftast upp runt elva-tolv då detta är tidpunkten de flesta lunchar och en perfekt tidpunkt för läsare att klicka in på ens blogg. Nästa inlägg lägger jag alltid upp mellan tre och fem just för att det är vid denna tidpunkt de flesta slutar för dagen och helt enkelt vill ha något att läsa när de kommer hem eller rent av på vägen hem från jobbet eller skolan. Om jag känner att inspirationen flödar så kan det även hända att jag lägger upp ett extra inlägg runt tio på kvällen vilket är en läggdagstid. Detta inlägg ska helst inte innehålla något av större vikt, det anses mer som en avrundning som kan läsas både precis innan läggdags eller rent av dagen efter då det isåfall ligger två frukostinlägg och väntar på läsaren som somnat tidigt.
 
Hoppas detta inlägg var till hjälp, berätta gärna vad ni tycker i en kommentar samt berätta vad ni vill se för inlägg här i bloggen. Feedback och önskemål uppskattas alltid!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback