The Wolf Among Us - Förklaring av slutet.

OBS; SPOILERS FÖREKOMMER I DETTA INLÄGG!

För det första, tack Sam för din kommentar, alltid roligt när ni frågar saker som har med spel att göra då detta är ett av alla stora teman bloggen går ut på. Självklart ska jag svara på din fråga, tar dock upp det i ett inlägg då jag tror att många undrar samma sak. Till och med jag undrade och funderade, tvingades spela om slutet bara för att se skillnaden mellan ens val av Nerissa samt tvingades tänka så det knakade. Men jag tror att jag har ett bra svar på din fråga.
 
I slutet av spelet står man, som Bigby, och snackar med Nerissa ute i regnet. Hon förklarar ett och annat om vad som egentligen hände mellan henne, Georgie, Lily och Faith. När hon sedan börjar gå, stannar hon till, vänder sig om och säger "you're not so bad as everyone says you are", sedan fortsätter hon gå. Bigby får då en flashback angående vad Faith sa till honom under första episoden, vad Nerissa sagt samt allt som har med dessa karaktärer att göra. Man får sedan ett val, gå efter Nerissa eller låt henne gå.
 
Om man låter Nerissa gå, som Sam sa att han gjorde, liksom jag och många andra också gjorde, så står Bigby bara kvar. Han kollar efter Nerissa, tar en cigg och går sedan tillbaka in. Väljer man däremot att gå efter henne så avslutas spelet där och då. Så man får inte veta mer, vilket suger och man blir lätt besviken.
 
Men vad betyder då avslutet av detta spel? Jo, jag har skapat mig en teori som kanske inte alla tycker låter rätt men som jag anser är mer rätt än något annat. Då Nerissa sagt ungefär samma saker som Faith sa i första episoden så tror jag faktiskt att de är samma person. Jag tror att Nerissa hjälpte Faith genom att glamourisera sig som henne och besöka Woody i början. Men Georgie mördade Faith då han trodde att det var hon som besökt Woody och talat med Bigby. I denna teori är det Faith som blivit mördad tack vare Nerissa.
 
Det kan också vara så att Georgie mördade Nerissa när hon fortfarande var glamoured då man aldrig mer fick se Faiths avhuggna huvud. Så för att skydda sig själv använder Faith sig av glamour för att se ut som Nerissa vilket gör att Nerissa är den som blivit mördad och Faith fortfarande lever kvar.
 
Vad anser ni är förklaringen till slutet av The Wolf Among Us?

Ellen

Gillar dina teorier. :) Jag personligen tror att Nerissa glamouriserade sig som Faith efter Faiths död, och uppsökte Bigby (som Faith) i ett försök att väcka hans intresse för fallet. Då Bigby sedan hittar den verkliga Faiths huvud kommer han att påverkas känslomässigt, eftersom han hade talat med henne alldeles nyligen och därför är mer motiverad att lösa mordet. Som Nerissa sade, mord på folk som Nerissa och Faith tas inte på lika stort allvar eftersom de var prostituerade. Den verkliga Faith är alltså död innan spelet börjar, och den Faith man träffar är Nerissa i glamour. Enligt min teori, alltså, haha. :D

2014-07-17 / 22:50:33
Nadja

Tycker det är kul att läsa om andras teorier!
Har dock inte spelat spelet då jag tyckte det såg tråkigt ut när jag såg pewdiepie spela det (plus har jag aldrig pengar ofc) men har typ fastnat för spelet och kollat både när Pewdiepie och Uberhaxornova spelat det xD

2014-07-20 / 20:35:04
URL: http://cherrystar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback