Hur man tar bra produktbilder.

Har länge velat göra detta inlägg, men aldrig haft orken men så igår när jag fixade lite new-in-bilder så fick jag det gjort helt enkelt. Får ofta beröm för just mina produktbilder vilket är riktigt roligt att få då jag verkligen älskar att fotografera kläder och produkter, de är modeller som inte klagar - iallafall inte så ofta. Så, vill ni lära er ta bra produktbilder så fortsätt läsa detta inlägg.
 
För det första så ska man såklart ha en bra kamera, jag fotograferar med min Canon EOS 1100D som fungerar sjukt bra för mig. Men alla har inte råd med en systemkamera och kanske enbart har en mobil att fotografera med? Ta det lugnt, jag tog alla bilder med min iPhone 4s innan jag skaffade min lilla systemis och man kan helt klart få bra bilder även med en "dålig" mobilkamera om man gör på rätt sätt. Hitta rätt ljus, vinklar och redigera bilderna på ett bra sätt så bryr sig ingen om ifall det är taget med en systemis eller en mobilkamera, fast de flesta föredrar dock systembilder. Jag har bara standarobjektivet till min kamera, så har inget extra objektiv (än) men mina bilder blir tillräckligt bra för mig för tillfället. Ett hett tips är att använda ett litet stativ, eller ett ihopfällt, som man håller i istället för att hålla direkt i kameran då det fungerar som en utmärkt stabilisator.
 
Så, nu till den övriga utrustningen, den som jag använder helt enkelt. För det första så vill man ha en ren men ändå fin bakgrund, helst i en enda färg. Jag använder mig alltid av en vit matta (1) som min mamma köpt på något random ställe, men ni kan säkerligen hitta en liknande på Rusta eller liknande butiker. Denna matta använder jag då som bakgrund samt "botten" till mina produktbilder, ni kan se bilder tagna med denna som bakgrund under t.ex min kategori New In. En annan mycket viktig sak är att ha någon form av hängare (2) om ni ska fotografera kläder. Kläder ser mycket finare och intressantare ut på en person eller hängande, det ser bara tråkigt ut om kläderna ligger ihopvikta på ett golv eller i en säng, plus läsarna ser inte kläderna. Jag har två olika hängare som jag har bland mina fotograferingstillbehör. En av hängarna är en galge som man kan hänga upp underdelar på, den ni ser hängande på stolen, och den andra är en allsidig galge som man kan hänga det mesta på. Tänk på att era hängare helst ska vara svarta och omönstrade då det är kläderna som hänger på dom som ska stå i centrum - inte galgen.
Den tredje saken man måste finna är ett bra ställe att fotografera på (3). Mina bilder på produkter och smycken tar jag var som, bara det är bra ljus och helst utomhus men bilderna på kläder har jag sökt efter ett bra ställe länge. Igår hittade jag det perfekta, ett träd på vår gård som jag använde som bollplank när jag var yngre. När ni hittat ett bra ställe med en bra bakgrund som inte stör för mycket, så som ett träd, är det bara att smälla in ett spik och hänga upp kläderna på det. Använd helst en plats utomhus då utomhusljus är det bästa, om ni inte har ett upplyst rum med rena och omönstrade väggar som tillåter mycket ljus från utsidan att komma in. Tyvärr har jag själv inte tillgång till ett sådant rum nu efter att jag möblerade om. Den fjärde saken man behöver som produktfotograf är ett litet bord (4) eller liknande att ha sakerna på när man fotograferar dom. Lägg bakgrunden som jag berättade om förut på detta bord (se bilden ovan) för att ta bra bilder med en fin bakgrund/botten. Ni kan även göra som jag gjort många gånger, sätter mattan mot väggen eller mot något så det blir både bakgrund och botten, se mina VIP-utskick från R.E.D.D för att se hur jag menar.
 
Två saker jag verkligen stör mig på när jag kollar folks bloggar är; 1. Att deras bilder är för små för bloggen och 2. När bilderna är helt oredigerade eller överredigerade med massa text och sånt skit som verkligen gör bilen hur ful som helst. För guds skull, använd ett bra redigeringsprogram. Det finns säkerligen ett helt gäng gratis online om ni inte vill ladda ner något, men det bästa är helt enkelt att ladda ner Gimp eller Photoshop och helt enkelt lära sig det. Jag har lärt mig nästan allt jag kan göra i gimp helt själv, eller genom att googla/youtuba. Vill ni lära er med om redigeringsprogrammet gimp så checka min kategori Gimp- & Bloggskola, det kommer snart upp ett inlägg om hur jag redigerar mina bilder, de vanligaste redigeringarna jag gör.
 
Vad har ni för kamera? Fick ni hjälp av detta inlägg? Vill ni se fler inlägg som detta?

Alice

Sv; Tack! :D Det är så kul att handla på rean! ;D

2013-07-31 / 09:13:53
URL: http://www.byalicee.blogg.se
Fantasy Realm ~ en fantasyblogg

SV; Åh, vad snäll du är! Tusen tack! :D

2013-07-31 / 10:06:34
URL: http://fantasyrealm.se
Anonym

Sååå sjukt bra inlägg, verkligen!
Själv har jag bara en vanlig Nikon D3100 som min kompis skrattade sig galen åt när jag fick ("en sån har ju ALLA"), men jag tycker den funkar fint för mig. Behöver liksom inget dyrare för tillfället, och sparar gärna mina pengar tills jag lever som fattig student och behöver mat istället.

Jag brukar fotografera mina kläder utomhus, typ hänger dem i äppelträden. Dock brukar det gilla att blåsa när jag ska fotografera kläder, så det blir inte helt lätt. :/

Dina produktbilder som du tar på mattan är såå fina! Önskar jag hade nått sånt fint som jag kunde ha som underlag.

Och angående redigeringsprogram så suger det asmycket att jag inte kan installera några program på min Chromebook, så jag är illa tvungen att använda picmonkey. Men man lär sig knep där med. Gillar bara inte att det bara finns ett visst antal fonter man kan använda sig av. :/

Sv. Jaaaa, verkligen! Ska lätt börja göra den minen när jag inte får som jag vill...

Kram! :)

2013-07-31 / 10:43:33
Melody Moonchild

Gah, den förra kommentaren var från mig, by the way. D:

2013-07-31 / 10:43:52
URL: http://melodymoonchild.blogg.se/
Jennifer

Sv: Du skulle nog inte fått plats för hade så mycket packning hahaah xD
Har du vart i London någon gång?

2013-07-31 / 11:02:04
URL: http://jjennaa.blogg.se
Isabelle

Helt awesome inlägg ju:D Jättebra,vill se flera såna här inlägg!
Jag har en Sony DSC-HX7V och det är verkligen bra,fast att det inte är en systemis.Den har nästan samma kvalitet,men
inte riktigt så bra ändå..

2013-07-31 / 15:43:04
URL: http://fames.se/isabelle

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback