Saker att tänka på som bloggare.

Detta är nog ett av de viktigaste inläggen jag kommer göra i min bloggskola, inlägget där jag berättar och uppmanar folk att inte vara en copy. Något av det tråkigaste med att vara bloggare är faktiskt inte att få hatkommentarer, nej, det är att se andra kopiera ens material. Så därför tänkte jag ge er en liten lista på saker som man absolut inte ska göra som bloggare samt saker man ska göra.
 
KOPIERA INTE ANDRAS BILDER.
Förutom om ni frågat och personen sagt ja till det. Men ni kan alltid använda er av andras bilder i bloggen, men kom ihåg att länka källan till bilden. Om man inte länkar källan till bilden så kan man tyvärr bli anmäld vilket kan leda till att ens blogg stängs ner utan att man kan göra något åt det. Hittar ni någon bild på tumblr som ni vill använda? Skriv antingen tumblr-bloggen eller skriv att ni hittat bilden/-erna på tumblr.
 
KOPIERA INTE ANDRAS INLÄGGSMATERIAL.
Tänk er en bloggare som t.ex. mig som sitter i timmar för att fixa det perfekta inlägget. Sedan ser exakt samma inlägg på en annan blogg. Kul? Nej. Varför ta någon annans inlägg? Om man känner sig tvungen att sno andras inlägg så borde man tänka över varför man bloggar eftersom man antagligen inte äger någon egen fantasi. Lånar ni något ur någon annans inlägg eller vill göra ett liknande så länka bloggen ni hittade det på eller fråga åtminstone bloggaren om ni får göra ett liknande inlägg. Men tänk på att alltid göra inläggen på ert eget vis, kopiera inte rakt av, ta bara inspiration från det.
 
KOPIERA INTE ANDRAS DESIGNER/HEADER.
Det finns dom här personerna som inte vet hur man kommer med något eget. Visst, man kan ladda ner en gratisdesign och andra kan ha en likadan. Men om någon har en personlig design och man ser den på någon annans blogg så är det inte okej. Samma med folk som använder sig av andras headers. Vet inte hur många bloggar jag klickat in på som använt sig av samma "bakom"-teknik som t.ex. Keela och Caty använde sig av förut, tekniken där man lägger några mindre bilder bakom en större bild som ska vara fokuset för headern. And you? Kopiera inte storbloggarnas bakgrunder och använd dom i er blogg, det må se snyggt ut men det är inte snyggt gjort.
 
KOPIERA INTE ANDRAS IKONER.
Har någon en personlig ikon i sin blogg, som t.ex. mina blodiga ikoner i den vänstra menyn, så ta inte dom. Vet ni inte hur man gör egna ikoner så be någon som kan att göra dom till dig, eller sök på google efter gratisikoner. Det är samma som med design, header och bakgrund - det må se snyggt ut men det är inte snyggt gjort.
 
Slutligen vill jag bara säga att det är aldrig roligt att läsa en kopia av någon annans blogg, så kom med något eget så kommer era läsare att stanna kvar. Är det något unikt som finns i bloggen så kommer de stanna för att läsa, är det samma inlägg som en annan bloggare skrivit så kan personen lika bra skita i er blogg och läsa den andra istället.
Så, vill ni behålla era läsare så tänk på att vara originalet.

nanna

Bra tips! :-d

2013-04-29 / 15:25:25
URL: http://iwillbreathing.blogg.se
Sophie - foto & livsstilsbloggare i Karlstad!

Jag gör allt mitt i Gimp 2.8 :)

2013-04-29 / 16:49:53
URL: http://autophoto.blogg.se
sannas rum

Bra tips :) Fanns ju en tjej för ett litet tag sedan som kopierade många "kända" bloggares material så som Ida Vendela, Brownsugar, Things You Remember osv. Men det var mest tragiskt för alla förstod att hon kopierade, men hon låtsades att det var hon själv som hade skrivit det... Skrev om lite så att det passade henne mer. Men ändå! Sjukt. Jag har ju en tjej som gärna kopierar detaljer och går in i min stilmall/kodmall och tar grejer. INTE OKEJ! Blir helt vansinnig, hehe.. Första gången hon tog från mig var 2010, så hon har ju hållt på ett tag, sjukt irriterande.

2013-04-29 / 17:36:18
URL: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback