Hur man skapar skugga.

I detta exempel kommer jag använda mig av en text, men det är på detta sätt jag gör med alla saker jag vill skapa en snygg skuggeffekt bakom. Jag har bland annat använt mig av denna effekt i min header.
 
1. Öppna ett nytt lager.
 
2. Skriv en text genom att använda textverktyget. Ändra storlek, färg och typsnitt. Det är endast färgen på texten ni kommer kunna ändra i efterhand, allt annat måste vara som ni vill ha det redan från början.
 
3. Högerklicka på textlagret i lagerlistan som finns i den ena spalten, välj "alfa till markering" som finns ganska långt ner i listan.
 
4. Uppe i listen längst upp där ni skapade ert nya lager hittar ni en meny som heter "Markera" och i dropdownmenyn som kommer fram klickar ni på "Förstora...".Väl storlek ett genom att skriva en etta i rutan, men detta finns oftast redan. Klicka på OK.
 
5. Skapa ett nytt lager genom att klicka på det lilla pappert under lagerlistan. Se till att du klickar i att det ska vara transparant.Dra det nya lagret under textlagret genom att hålla in det och dra.
 
6. Fyll det transparenta lagret med svart färg (eller vad det nu är för färg ni vill att er skugga ska vara) genom att dra den svarta färgen i förgrunds- och bakgrundfärg till lagret. Då kommer bara det som är markerat runt texten att bli färgat.
 
7. Klicka än en gång på menyn "Markera" i listen längst upp och välj denna gång "Inget". Nu kommer markeringen att försvinna.
 
8. Klicka sedan på lagret ni fyllde med färg, klicka på vattendroppen bland verktygen och välj en bra pensel samt storlek.Dra penseln över färgen så att det blir oskarpt. Det kommer nu se ut som det finns en skugga bakom texten. Det ska alltså se ut som på bilden här nedan där jag gjort en skugga bakom en text.
9. Nu är det bara att sammanfoga textlagert med det andra lagret genom att högerklicka på lagerna och klicka på "Sammanfoga nedåt". Klart.

Tuva

sv. Ehm vet inte, men det har öst sig nu i alla fall! :) tack så jättemycket, du ger jättebra tips! :) <3

2013-04-21 / 17:24:07
URL: http://ifucare.blogg.se
Matilda

Tack för tipset! :) Sjukt bra!

2013-04-21 / 19:13:41
URL: http://matiiildaa.blogg.se
Sonny

sv: Ja! :D Hade lätt kunnat ha just blond och svart c: Fast det känns så svårt att få det snyggt varje dag ;D

2013-04-21 / 19:28:30
URL: http://behindthecurtains.blogg.se/
Telle

Åhh tack! :)

2013-04-22 / 21:28:36
URL: http://telles.se
Meijaacrazyy♥

Hej! Sjukt bra tips!! Men hur får du sånna ''droppar'' eller vad man säger på texten?:love:

2013-05-04 / 12:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback