Kön i spelvärlden.

Vi vet alla att världen ser annorlunda på en person beroende på personens kön. Just nu snackar vi om genus i skolan där vi sammarbetar med samhäll- och design-lektionerna. Vi har snackat mycket angående olika kön i spel och just därför hade jag tänkt göra ett inlägg angående detta. För det första, det är mycket svårare för en kvinna att få jobb inom spelbranschen än det är för en man, just sayin'. Men nu på senare år har världen börjat se annorlunda på könen och många företag har insett att kvinnor också kan göra saker som män gör.
Mitt första exempel kommer vara följande karaktärer som kommer från Super Meat Boy. Meat Boy är en pojke utan hud som försöker få tag på sin älskade Bandage Girl, inte bara för att han älskar henne utan för att han behöver henne (no skin - bandage, you get it). Men precis som i andra spel såsom Super Mario så framstår den starka, räddande mannen - "hjälten" - som en röd figur medan kvinnan i nöd framstår som en rosa figur som är svag och behöver hjälp.
Sen ser vi på Lara Croft från Tomb Rider. En kvinna som faktiskt tar saker och ting i egna händer, till skillnad från Bandage Girl eller Prinsessan Peach. Dock har Laura framstått som ett sexuellt objekt med stora tuttar, röv att dö för och massa hud som syns. Är det verkligen detta spelbranschen tror att vi vill se?! Men det gör mig hemskt glad att de, i det senaste Tomb Rider-spelet, klätt på Lara och fått henne att framstå som en stark kvinna och inte ett objekt.
Medan männen får feta muskler och typiskt manliga drag så i olika spel så får kvinnan stora bröst, en röv att dö för och hud som syns under de sjukt framhävande kläderna. Jag tar Leauge of Legends som exempel här. Visst, jag kan låta lite som en arg feminist, men detta är helt enkelt bara fakta. Att se kvinnor framstå som sexobjekt är sjukt nedlåtande. Champs från LoL som är typiska "objekt" är Sona, Katta, Miss F, Ahri och sen har vi Vayne och Riven som får de mer sexuella dragen i sina skins. Så fort någon nämner Sona så är det "boobs" som står i fokus, hon kanske inte är så objektiv i sig men just att Riot valt att framhäva hennes bröst så pass mycket får en att fundera. Miss F är också ett klart tutt-röv-objekt som man bara inte kan missa. Hurra för Riot som tog in en kvinnlig champ utan stora boobs och stor röv, Jinx.
Men vill ni veta orsaken till att de flesta kvinnliga karaktärerna har stora bröst och stor rumpa? Jo, för det är lättare att skapa en karaktär med stora bröst eller helt enkelt inga alls. Kalla mig feminist eller vad ni vill, det är bara skit att spelvärlden inte kan låta bli de stora brösten och stereotypiska kvinnliga respektive manliga dragen. Vem säger att inte en kvinna kan ha blåa kläder och en man kan ha rosa? Dela gärna med er av tankar i kommentarsfältet.

Daniella 🌙

"Kalla mig feminist eller vad ni vill" som om feminist skulle vara någonting dåligt? :S

2014-01-18 / 18:47:17
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Izze

Riktigt bra inlägg! :D

2014-01-18 / 18:58:29
URL: http://TheTwoMushrooms.Bloggplatsen.se
LORISSA LOVEBOMB

Att vara feminist är ju bara positivt, en mycket bra grej att vara. Så jag tycker du ska fortsätta slåss för att könsrollerna ska kunna vara mindre stereotypa i spelvärlden!

2014-01-18 / 19:19:36
URL: http://lorissalovebomb.se
Nanna

Jag håller med dig! ^^

2014-01-18 / 19:53:37
URL: http://cutefear.blogg.se
Mikazuki Chan

Stör mig faktiskt verkligen på de där skinnen.
Tur att det finns råttor >:)

2014-01-18 / 20:18:44
URL: http://mikazukichan.blogg.se/
Ellen

Ja, du låter som en arg feminist. Men vet du vad? Att vara feminist är underbart, och det här är definitivt något värt att bli arg över.
En orsak till att kvinnor framställs som de gör i videospel är naturligtvis för att videospelsindustrin i hög grad är mansdominerad. De manliga speldesignarna identifierar sig med de manliga karaktärerna och målar därför upp dem som idealjag (maskulina, muskulösa hjältar). Kvinnorna i spelen, å andra sidan, får endast agera objekt för deras fantasier.
För att få ändring på det här behöver vi mer diversitet i spelindustrin. Mer kvinnliga speldesignare till folket!

2014-01-18 / 20:48:35
Miranda

Har också tänkt på att de gör kvinnorna mer SEXII! Muhaha men har aldrig tänkt på att de nästan alltid har stora boobies... Kanske är därför jag inte gillar att spela de kvinnliga karaktärerna i lol.. Go teemo ^^

2014-01-19 / 00:22:13
URL: http://nattstad.se/miranda.ehrnholm
Kajz

Att vara feminist är bra, spelvärlden behöver fler! Det kommer ju göra det lättare för kvinnor att få jobb i spelbranschen i framtiden och fler kvinnokaraktärer som inte ska bli räddade eller bara supporta mannen.
GIllar inlägget dock! DIna spelressensioner i framtiden kanske ska ha en liten analys av hur dem använder kvinnor i framtiden? :3

Här är en awesome länk som passar! FInns massa bra där!
http://www.youtube.com/watch?v=X6p5AZp7r_Q&list=PLn4ob_5_ttEaA_vc8F3fjzE62esf9yP61&index=5

2014-01-19 / 11:09:12
URL: http://faunabonadea.blogspot.se/
Anonym

Feminist är definitivt något du vill vara, speciellt en arg en!

Anita Sarkeesian aka Femenist Frequency kan var något spännande att kolla in för dig, hon älskar spel och feminism och det hon säger är värt att tänka över!

2014-01-19 / 16:10:37
Anna Röd - Nörd & Filmskapare

AAAAH <3 gillade jag inte din blogg asmycket redan så gillar jag den ÄNNU MER nu! Awesome inlägg och så sant! Så bra att du ska entra speldesign världen och tänker såhär och helt fantastisk att ni har en sån här lektion!

2014-01-19 / 19:24:39
URL: http://www.xn--annard-0xa.se
Anti-feminist

Herregud, kolla ur ett biologiskt perspektiv, kolla tillbaks i tiden? Vem var det som skyddade hushållet? Mannen! Kolla på vems kroppsideal som är svårast att uppnå? Mannens, kvinnor kan trycka in ett par pattar så är de klara och typ inte äta chips 5 dagar i veckan. Använd hjärnan lite så inser du hur det står till egentligen... Ska jag som kille lipa över att Lee sin har fetare muskler än mig? Och varför INTE ha fina kvinnor med fina former i spel? En feminin kropp är väl så kvinnligt som det blir? Herregud vad seriösa problem du måste ha om du köper all sådan smörja!

Svar: Hej Anti-feminist. Jag är inte själv feminist, men jag tycker ändå att det borde finnas gränser för spelvärlden. Sa inte att brudar inte ska ha pattar och rumpa, sa att folk höjer ögonen mer för en kvinna med stora pattar än en kille med stora muskler. Tack, jag tar denna kommentar med en nypa salt och ja, jag köper smörjan. :)
Carro - Skånes största alternativa gamingblogg

2014-01-22 / 22:29:48
Vendela

Bra inlägg och intressanta åsikter som stämmer bra överens med mina egna inom detta ämne!

You're awesome!

2014-01-23 / 18:37:04
URL: http://vendelasahlberg.blogg.se
sofia

det är bra när kvinnorna får slåss men kläderna dom har på sig är knappast gjorda för strid.

2014-01-23 / 23:26:49
Alva

Håller verkligen med dig, du satte verkligen ord på mina tankar :)

2014-01-24 / 07:56:54
URL: http://www.alvaunicorn.blogg.se
Eveline Karlsson

Håller med ovanstående.. Det är väl inget fel alls på att vara feminist? Jag menar, vem vill inte ha ett jämställt samhälle?

2014-01-24 / 23:48:43
URL: http://evelinekarlsson.se
natalie

håller helt klart med!
däremot förstår jag inte riktigt varför det är enklare att skapa en karaktär med stora bröst (eller inga bröst alls)? :/

2015-01-04 / 18:42:02
URL: http://repine.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback