Speldesign på Ljud- & Bildskolan.

Då jag fått många frågor angående vad jag gör på gymnasielinjen jag går på samt att jag vet att det finns en massa taggade nior som har svårt att välja vad de vill bli så kommer här ett litet info inlägg om min linje.
 
Vad går jag? Jag går estetiska programmet med inrikting Bild och formgivning med speciell inriktning på spelgrafik på Ljud- & Bildskolan i Lund, Skåne. Detta är den perfekta linjen för dig som fascineras av skuggor och djup i spåren när andra bara ser motståndarna när de spelar. För dig som tittar på blänket i motorhuven medan andra bara gasar. För dig som helt enkelt bryr dig mer om de vackra vyerna och karaktärerna i spelen än att slåss och leka runder.
 
Varför valde jag denna linje? Jag hade en grym beslutsångest i slutet av nian. Jag visste att jag vill jobba med något estetiskt när jag växer upp, men samtidigt hamnade tankarna i teknikens underbara värld. Mitt favoritämne under grundskolans gång har alltid varit just bild, så jag ville hålla på med något grafiskt helt enkelt. Min ex-pojkvän tipsade mig om att jag alltid kunde bli något som har med spel att göra då jag är en sjukt spelintresserad brud och det slutade med att jag hittade denna linje. Denna linje är perfekt för mig då den är en underbar mix av allt jag älskar, både teknik, bild och form.
 
Hur är Ljud- & Bildskolan? Med det perfekta läget i Lund är min skola världens bästa. Den har nära till allt, underbara lärare och nästan alla elever på skolan är sjukt trevliga. Hade lyckan att hamna i en underbar klass med massa underbart folk dessutom. De flesta i klassen är killar men det blir fler och fler tjejer som väljer denna linje. På skolan kan man även läsa spelutveckling, media foto/film, media journalistik/design, grafisk design samt musikprodukton, så det är en skola för fler än spelnördarna. Är sjukt glad att jag valde denna linje då jag inte träffat mina bästa vänner Elina, Anna, Jimmi, Clara och Loke samt min pojkvän Sante om jag inte valt att plugga detta programmet. Har även en vän som pluggar spelutveckling på samma skola fast i Helsingborg och han tycker den skolan är awesome, så jag antar att den är bra även i andra städer.
 
Vad lär vi oss? Jag har bara gått på denna skola i ungefär två månader och vi har hittills lärt oss sjukt mycket. Vårt schema innehåller vanliga lektioner så som svenska, engelska, matte och samhällskunskap. Sen har vi de mer programinriktade lektionerna som är bild, bild- & form samt digitalt skapande. Varje måndag har vi tre timmars bild med en awesome lärare vid namn Hannah. Där håller vi oss till det mer analoga skapandet som till exempel att teckna människor, teckna av varandra och vi var på studiebesök på ett museéum i förra veckan där vi tecknade av skelettben och skallar. Vi har sedan 6,2h bild- & form uppdelat på två dagar där vi leker i photoshop samt Maya som ni kommer få läsa mer om nedan, detta har vi med en mycket bra lärare vid namn Dag. Varje fredag startar med en tre timmars lång digitalt skapande-lektion där vi gör spel och animationer med vår lärare Robert. Varje tisdag har vi idrott på antingen ett fitnesscenter eller Victoriastadion i Lund.
Vad använder vi för program? Vi har lärt oss använde tre program hittills. Dessa program är Photoshop, Maya och Gamemaker. Dessa program får vi från skolan under dessa tre år vi pluggar där. Både Photoshop och Maya är dyra program så vi är sjukt glada över att vi får dom av skolan, dessa program är de som används att göra dagens spelgrafik. De flesta vet nog vad Photoshop är, om inte så sök upp det på google eller YouTube. På bilden längst upp i detta inlägg ser ni en stillbild från min batmananimation som är gjord i Photoshop samt en photobashing jag håller på med just nu där jag sätter ihop flera olika delar från olika bilder för att skapa en unik karaktär, detta är kvinnan med grönblått hår i armor som ni ser där uppe som sagt. Har satt ihop allt själv, även ansiktet så alla moment kommer från olika bilder. Bilden precis ovan är en print screen från programet Maya som vi använder, i detta görs 3D grafik. Projektet ni ser är en modell av ett briotåg som är uppbyggd av olika polygoner som då var vår allra första uppgift i detta program. Blev sjukt nöjd med mitt då jag verkligen tycker det liknar ett riktigt briotåg. Sista programmet vi använder oss av at the moment är Gamemaker som jag nämnde tidigare. Detta gör vi lätta 2D spel som till exempel det klassiska Pong som vi gjorde förra fredagen.
 
Var kan man läsa mer? Vill ni läsa mer om min linje, se var skolorna ligger runt om i Sverige samt läsa mer om skolorna samt de andra linjerna så är det bara att klicka här. Avslutar hela inlägget med en video där en av spelgrafikerna som framtagit League of Legends visar hur Riot använder sig av Maya för att skapa olika champions till spelet. Här visas hur de tog fram Dunk Master Darius. Dessutom får ni en inblick i hur svårt detta program är och allt vi lär oss på våra lektioner.

Daniella 🌙

coolt :D

2013-10-08 / 06:55:26
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Bona Dea

Jag har Maya på min dator, faktiskt. Det råkade bli så för att min förra roomie var animerare typ xD Dela gärna med dig av smarta tips! Försöker självlära mig :3

2013-10-08 / 08:34:29
URL: http://faunabonadea.blogspot.se/
Emma

Det låter som en jätte rolig linje!

2013-10-08 / 08:52:58
URL: http://emmanilsson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback