Att blogga är ett jobb.

Jag har turen att inte få allt för mycket haters över bloggen och idiotiska kommentarer, men tyvärr finns där andra bloggare som tvingas mötas av detta varje dag. En av dessa bloggare är Alexandra Nilsson som de flesta nog känner igen under namnet Kissie.
 
Idag när jag läste de senaste inläggen hon lagt upp så kollade jag in kommentarerna och fann kommentaren ni ser ovan från typiska Mr. Anonym. För det första, du som skrev detta, hur fan tänkte du? Har du någonsin haft en blogg? En stor blogg? Nu undrar ni kanske varför jag, lilla Quiethell, tar åt mig av denna kommentar som dessutom skrevs till en helt annan bloggare. Jo, för min blogg är även mitt jobb, jag studerar och behöver något som hjälper mig rent ekonomiskt.
 
Allt jag kan säga är att en blogg är ett jobb. Många kanske anser att ett jobb är något där man tar hand om människor rent fysiskt, använder sin kropp eller använder sig av större maskiner. Men ska jag vara ärlig så är det lyx, för en bloggare har mycket längre arbetstider än "vanliga" arbetare där ute, vi har inte heller någon ledig dag. Många tror att det enda större bloggare gör är att skriva några rader och sedan håva in pengar samtidigt som vi kränger godis framför någon film. Men nej, jag har aldrig tid för något sådant som bloggare. Jag måste fotografera saker, jag måste tänka igenom inlägg, jag måste skriva inläggen, jag måste redigera bilderna jag tagit, jag måste svara på mejl och mycket mer.
 
Att vara bloggare är inte en dans på rosor, vi får ingenting serverat.

Twiggy Lundberg

Jag tycker det var dålig stil att vara anonym men det tycker jag alltid, positiva som negativa kommentarer. Däremot är det ju lite enklare att välja bloggare som jobb än annat t.ex.. Ett val man gör och något man inte måste. Men det är ju min åsikt! Tycker ändå mr. Anonym hade kunnat tagga ner och skriva ingenting eller ett namn!

2014-09-21 / 22:56:01
URL: http://shadowoftheday.blogg.se/
Cyber- life with autism and art

Så sjukt bra skrivet utav dig. :D
Sådär har jag känt mig med, jag får tänka igenom inlägget, och...eftersom jag har så svårt att veta vad jag ska skriva i ett inlägg.
Så skriver jag ner det i en bok, vad jag ska skriva av just det inlägg jag kommer på. :)
Sen fotar, tecknar & animerar jag till inlägg, så den där anonyma personen kan tugga dom där orden.

2014-09-22 / 08:04:52
URL: http://xcyberx.blogg.se/
Janie

Hur mycket tjänar du på din blogg? :)

2014-09-22 / 10:57:15
URL: http://whitetrashbeauty.blogg.se
Julia Müller-Sandvik

Jag ser också min blogg som ett jobb, men tyvärr inte som mitt arbete eftersom jag inte tjänar något på den :) Däremot är den mycket, mycket jobb eftersom jag alltid, precis som du säger, filar på innehåll, redigerar bilder, försöker hitta innehåll som passar demografin men ändå symboliserar MIG etc. etc. etc. Lägger förmodligen så gott som lika mycket energi på mitt bloggjobb som på mitt avlönade jobb :P

2014-09-22 / 20:19:53
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
Linnéa

Jag håller med fullständigt! Det är precis samma sak som när jag har stått och målat hela dagen och säger att jag är trött.. jag får alltid svaret "ja, men det är ju inte jobbigt att rita hela dagarna, du är bara känslig och lat." Jaha, och vad vet du om saken? Vad vet du om att behöva koncentrera sig och stanna i en känsla och samtidigt arbeta med hela kroppen STÅENDES hela dagarna? Hatar när folk kallar konstnärliga yrken eller yrken som skribent för lätta eller slår bort dem som hobbies. De har ingen aning om hur krävande psykiskt det kan vara och hur det är att krypa i leran en hel dag bara för att ta kort på en blomma, eller stå och nästan frysa ihjäl sig medan man väntar i flera timmar på det perfekta ögonblicket att ta en bild på en solnedgång.
Nu vet inte jag något om hur krävande det är att blogga på heltid i samband med studier, men som grafiker så vet jag hur lätt folk tror att det är att punga ut logotyper etc. och tror att man gör det gratis bara för att man känner varandra..

2014-10-19 / 04:31:11
URL: http://cyberghoul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback