Vad är vad i stilmallen.

I dagens designtips hade jag tänkt lära er vad som är vad i stilmallen samt kodmallarna. Detta tips kommer dock att vara i två delar, nästa del kommer redan imorgon! Vi börjar med grunderna i stilmallen.
 

body { ◄ "kroppen" på designen, här ändrar du bakgrunden på din blogg.

 

a { ◄ Länkavsnitt som styr länkarna i bloggen (avsnittet där man ändrar dessa alltså).

a:hover { ◄ Länkavsnitt som styr länkarna i bloggen när man håller musen över denna.

 

#wrapper { ◄ Det som omger allt vi ser förutom "huvudet" i bloggen. Det kan också ses som en ram runt hela bloggen och i denna ram ska allt innehåll få plats. Alltså får inget vara större än ramen för då blir det knas.

 

#wrapper:after { ◄ Allt efter wrappern, detta gör att wrappern går ända ner, hur långt man än scrollar.

 

#header { ◄ I detta stycke finns själva huvudet på designen. Här finns antingen text eller en bild man redigerat ihop i photoshop eller gimp. Huvudet kan sträcka sig ända från kant till kant (på bredden) eller så kan man välja att ha menyn bredvid, t.ex. så jag har det i min design.

 

#side { ◄ Side är sidomenyn som jag pratade om ovan. Detta är så sidan av designen (tänk en design som en hel kropp) och det kan finnas två av detta avsnitt. Har man två menyner så krävs det att den ena heter något i stil med #side2 {.

#content { ◄ Detta avsnitt styr ytan vi skriver och läser på i bloggen. Ska jag fortsätta likna designens uppbyggnad med en människokropp så skulle jag nog säga att detta är magen.

 

h3 { ◄ Detta är rubriken i varje inlägg, alltså det som är längst upp på content som ni läste om här ovan.

 

.navheader { ◄ Rubrikerna i sidomenyn.

 

.nav { ◄ All övrig text i sidomenyn.

 

.nav a {◄ Länkar i sidomeny.

.nav a:hover { ◄ Länkar i sidomeny när man håller musen över dessa.

 

.entrybody { ◄ All text i inläggen, alltså allt som skrivs på content.

 

.entrymeta { ◄ Texten under (kan vara över) varje inlägg dvs. antalet kommentarer, tid och datum med mera.

 

.entrymeta a { ◄Länkarna under alla inlägg, dvs kommentar-länken, kategori-länken med mera.
.entrymeta a:hover { ◄ Samma sak som ovan fast när man håller musen över.

 

Det finns även en massa kod som hör till kalendern som var standar för blogg.se förr, all kod som har med kalendern att göra kan man ta bort, onödig kod är dålig kod. Vill ni ändra något i de olika avsnitten så ser ni här nedan (direkt taget ur min stilmall) hur man gör detta.

Hoppas ni fick nytta av detta designtips. Har ni frågor så lämna en kommentar eller skicka ett mejl till quiethell@hotmail.comHör av er angående vad ni vill lära er i nästa tips.

milina.blogg.se

Bra tips!

Tänkte även bara dubbelkolla att du fått mitt mail? :)
Och sen har det blivit ännu mer knas.. x) Helt plötsligt kom det en scroll längst ner på bloggen, så att man kan bläddra åt sidan också. Om du kan och har lust får du gärna kolla på det också och ta bort det! :)

Svar: Ja, jag har fått ditt mejl men har tyvärr inte haft tid att checka än, men gör det så fort jag kan! :)
Carro - Skånes största alternativa gamingblogg

2014-06-11 / 18:58:42
URL: http://milina.blogg.se/
Julia

Skulle du inte kunna göra ett designtips om hur man ändrar storleken"kommentera" utan att ändra storleken på tid och datum :)?

Svar: Klart, kommer göra ett sådant inlägg så snart som möjligt :)
Carro - Geek n' Gaming

2015-07-05 / 23:19:44
URL: http://juliahw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback