Få en framgångsrik blogg.

Som en liten julklapp till alla mina läsare så tänkte jag ge er mina bästa tips för att få en stor och välbesökt blogg. Det är hemskt svårt att bli någon i dagens bloggvärld som präglas av sönderblekta blondiner med silikonbröst och som lever på alkohol, men det går. Kolla bara på mig, eller mina andra alternativa kollegor, vi har lyckats - och det kan du också göra.
 
BLOGGNAMNET.
När du väljer bloggnamn, vilket de flesta som läser detta antagligen redan gjort, så tänk kort. Det ska vara ett kort bloggnamn som sätter sig i bakhuvudet. Undvik Å, Ä och Ö samt att kopiera andra genom att döpa bloggen till Quietheaven, Blondindesse, Epicpig, Missie eller liknande. Det ska vara originellt, kort och det ska sätta sig i bakhuvudet.
 
DESIGNEN.
Något av det tråkigaste som finns är bloggare som använder sig av basdesignerna för sin bloggportal. Var kreativ! Det finns hemskt många gratisdesigner där ute som är fria att använda, men hur roliga är egentligen dom? Var, precis som med bloggnamnet, originell och kör på något helt nytt. Lär dig koda på egen hand, eller anlita någon annan att skapa din design. Bloggdesignen är som ett bokomslag, det första intrycket - och det ska vara något speciellt för att läsaren ska stanna.
 
INNEHÅLLET.
Hitta vad du är bra på och lyft fram det. Nyckelordet är även här originallitet. Inspireras, men inte kopieras. Gillar du skor och vet vad man hittar de hetaste skorna at the moment? Blogga om det. Gillar du spel och vet vilka spel som är bra respektive dåliga? Blogga om det. Fast sno inte min titel som en av Sveriges största geek och gamingbloggar, haha skämt åsido, låt dina intressen bestämma innehållet i bloggen. Visst kan man lyssna på läsarna, men tänk på att det är din blogg och du bloggar för din egen skull.
- En bra investering är en bra systemkamera som du tar med dig överallt. Inlägg utan bilder är inte roliga.
 
UPPDATERINGEN.
Tyvärr är det så i dagens bloggvärld att kvantitet slår kvalitet tills man fått en välbesökt blogg. Nya läsare klickar in, läser några inlägg och uppdaterar sidan bara någon timme senare för att se om bloggen verkligen är så bra som den påstås. Satsa på tre till fem inlägg per dag, inte mer och helst inte mindre. Ingen orkar läsa tio inlägg på en dag som endast handlar om vad du och polarna snackat om, men ingen vill heller få ett inlägg på morgonen och sen tvingas vänta ända till kvällen - eller rent av dagen efter - för att få läsa något nytt. Personligen hatar jag bloggar som aldig uppdateras, speciellt om det tar flera dagar för bloggaren att lägga upp ett nytt inlägg som i värsta fall bara innehåller massa ursäkter till varför hen inte bloggat.
 
NÅ UT TILL FOLK.
Det är här det börjar bli intressant. Det finns massvis med sätt att nå ut till folk, men mina allra bästa tips är helt klart att dela med sig av sina inlägg via Facebook och annan social media samt att kommentera andra bloggar. Angående Facebook så gillar ingen när det fylls på med massa uppdateringar i deras feed från en sida som de kanske inte ens känner något intresse för, så var sparsam med delandet alternativt dela dina inlägg i speciella bloggrupper som lätt hittas om man söker efter dom. Ett annat tips är att skapa en facebooksida för sin blogg, vilket jag gjorde för inte så länge sedan, och uppdatera där istället då endast de som är intresserade får upp uppdateringen i sin feed.
 
Jag nämnde även att kommentera andra bloggar, vilket också hjälper till med boosten av besökare på ens blogg. Kommentera kändisbloggar, random bloggar som du hittar och glöm absolut inte att svara på de som kommenterar din blogg - inne på deras blogg. Detta generar oväntat mycket klick, bortsett från spamkommentarer. Undvik att spamma olika bloggar med skitkommentarer som "Hej, hur är det? Kolla in min blogg". Ingen bryr sig om din fuckin blogg om du skriver sådant. Läs inlägget och kommentera något som har med det att göra. Detta känns mycket ärligare, roligare och kommentarsfälten fylls inte av spam samt konversationer om hur man mår eller vad man ska göra under lovet. Förhoppningsvis får du dessutom en kommentar tillbaka.
 
SAMARBETETEN.
När man lyckats generera ett flertal besökare så är det dags för en att skapa kontakter. Jag har själv haft ett flertal samarbeten med olika företag som jag antingen får betalt av för att jag skapar ett visst inlägg, eller får saker hemskickade till mig för att jag ska kunna göra en ärlig recension på deras produkter samt företaget i sig. Börja med att skriva ihop mejl och skicka till olika företag, ta mindre företag i början då dessa är mer villiga att samarbeta med bloggar som inte ligger på toppen, eller visa att du är seriös genom att skapa en PDF innehållande allt om din blogg, statistik, förslag på samarbeten med mera. När du haft ett antal samarbeten samt skaffat dig en image inom bloggvärlden, så kommer fler och fler företag att kontakta dig som bloggare istället för tvärt om.
- Det finns massvis med olika nätvärk som jobbar som en hjälpande hand mellan bloggare och företag, det bästa enligt mig är Blogfame som ger en möjlighet att tjäna pengar på sina inlägg utan att man tvingas tänka på allt som har med skatter att göra.
 
Hoppas ni lärde er något, har ni några fler tips så dela med er i kommentarsfältet.

Sara Backhans

Superbra tips! Själv så måste jag bli bättre på att uppdatera bloggen, det har ju tyvärr blivit väldigt glest med inlägg...

Svar: Tackar, vill att du uppdaterar mer, gillar ju din blogg :(
Carro - Geek n' Gaming

2014-12-24 / 23:41:42
URL: http://lanek.blogg.se/
Julia Müller-Sandvik

TACK för hjälpen, hoppas bli en storbloggare snart, så jag ska ta till mig av alla dina knep <3

Svar: Varsågod, hoppas vi kan träffas någon gång och leva loppan och planera saker för bloggarna ^^
Carro - Geek n' Gaming

2014-12-27 / 17:10:22
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
ZombieUnicorn

Din blogg är verkligen super! Älskar den!! Jag undrar hur man får in bilder, översättningsverktyg och annat i menyraden.
Skulle vara väldigt tacksam om du berättade hur man gör!♥

2015-01-01 / 20:12:09
URL: http://zombieunicorn.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback