2014 växer barn upp för snabbt.

Då det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg som ledde till debatt bland kommentarerna och på andra bloggar, så kände jag att det var dags för ett sådant inlägg nu. Efter att ha sett massa skämtbilder på barn som knappar på iPhones, sminkar sig och köper underkläder för mycket äldre kvinnor, samt att min tioåriga lillasyster sminkar sig och bär "toppar" så känner jag att det är just detta jag ska skriva om.
 
Jag måste erkänna att min lillasyster är smått överviktig vilket gör att hon såklart har fått mindre bröst redan, vilket gör att hon behöver bära någon form av brösthållare. Hon använder dock endast toppar, typ sportbh:ar eller liknande, så det känns ändå okej. Men att åttaåringar ber sina föräldrar att köpa riktiga bh:ar, smink och, i värsta fall, spetstrosor, är bissart.
 
Visst, alla får välja själva hur de vill ha det, men "tiderna förändras" inte så pass mycket att små ungar är i behov av brösthållare, facebook och liknande ting. Föräldrar verkar inte ens tänka på samma sätt som de gjorde för bara tio år sedan, när jag var så ung. Jag fick tillexempel inte min första mobil förrän jag var tolv år gammal, och då var det en äldre Samsung som endast användes för att ringa, smsa och kanske spela något spel som var förinstallerat. Nu får sjuåringar iPhones som de endast använder till att spela spel, spela Movie Star Planet, ta selfies, använda Instagram och checka Facebook. Vilken normalt utvecklad förälder låter sin sjuåring bära bh, spetstrosor och ha smink på sig?
 
Jag klagade på mina föräldrar när de gav min lillasyster en iPhone som nioåring, men att sedan höra att hennes klasskompisar haft iPhones sedan de var sex år känns bara fel. Min lillasyster bad mig dessutom hjälpa henne att skapa en facebook, vilket jag sa nej till direkt. Jag skaffade själv inte facebook förrän jag fyllde fjorton. Men jag har fått facebook förfrågningar från min lillasysters vänner. MIN LILLASYSTERS VÄNNER! De borde inte ens få surfa på internet när de är så unga, det finns allt för mycket som kan förstöra deras barndom. Låt barn vara barn. När jag var tio lekte jag fortfarande med dockor och bilar, nuförtiden låter folk sina tioåringar surfa på nätet och sitta på facebook. Enligt mig är detta fel. Barn ska vara barn, de ska inte växa upp allt för fort.

Carro ^^

Håller fullständigt med dig! Ser hemskt ut när små barn kommer till tex. Junis, där jag "sommarjobbar" som teaterledare och de har med sig sina Iphones och hårt sminkade...

2014-08-09 / 16:53:20
Carro ^^

Edit: Måste dock säga att det finns en hel mängd "normala" barn med, tycker personligen det är rätt gulligt när barnen kommer med en liten handväska och själva sminkat sig, och med glitter klänningar på barn discon :')

2014-08-09 / 16:54:36
Elin

Håller med dig! Dock är väl mobil-spelandet en form av lek, men tycker inte det ska ta över den fysiska leken. Barn behöver röra på sig. Eller jag behövde det när jag var liten iaf (och nu oxå förståss ;)).
När jag kom hem från skolan som 7åring hade jag suttit stilla aaaaalldeles för länge så jag var ute och bara sprang runt bakom huset haha XD
Jomen det är lite läskigt när yngre tjejer beter sig "mognare" än vad jag, 17 år, själv gör :P

2014-08-09 / 17:25:12
URL: http://exist.bloggplatsen.se
Nea

Håller med dig! Blir så otroligt förbannad på sånt, barnens barndom försvinner ju för helvete. Sen så kan man (eventuellt) ju få ryggskador av att sitta alldeles för mycket framför sin iPad och andra former av teknikprylar. Har även för mig att man kan bli synskadad, lättare att få huvudvärk pga strålningen osv. Fick min första telefon när jag va 10, alltså fem år sedan. Dock så var det en riktig jäkla tegelsten utan surf osv (DET ÄR OKEJ FÖR SMÅGLIN ATT HA!!!!) Men när jag gick i fyran så skickade jag teman via bluetooth, nu så ser man ju småbarn röka, dricka och ligga runt, sminka sig, försöka skaffa push-up, lägga ut en massa selfies på nätet (tänk så finns det peddos liksom!!) och en massa andra saker. Ush. Det är nästan sorgligt när man ser lekplatserna helt tomma.. Börjar seriöst gråta. Hemskt. Sedan hyllorna i affärerna med leksaker börjar ju också försvinna.. Helt sick. Finner inga ord för hur sjukt det är.

2014-08-09 / 18:20:07
URL: http://theperkyangelofdeath.tumblr.com
Wilma

Tycker inte att det är något fel med att barn använder topp/bh, alla utvecklas olika snabbt och det är inget man själv kan kontrollera!
Jag fick bröst väldigt tidigt, var väl typ 9 år och då började jag använda topp och blev rejält retad i skolan för det, så ska det inte vara. Alla är olika och känner man att man behöver använda bh eller topp så ska man få det utan att äldre personer kommer och klagar om att det "var bättre förr".
Sen det där med telefonerna, självklart ska man få ha en telefon så att man kan få tag på sina föräldrar men 8åringar ska inte gå runt med iphone!
I min förra skola så var man inte tillräckligt cool om man inte alltid hade det senaste.
Jag började sminka mig när jag gick i fyran men då gjorde jag bara det för att passa in, nu sminkar jag mig aldrig och har inte gjort det på två år. Så låt småungarna sminka sig om dom vill för ju tidigare dom börjar ju tidigare kommer dom förstå hur onödigt det är :)

2014-08-09 / 19:19:42
URL: http://nattstad.se/lynx
Cyber- life with autism and art

Håller med dig. Barn är barn, barn är faktiskt inte tonåringar som vissa föräldrar inte begriper sig på!

2014-08-09 / 22:18:02
URL: http://cyberslife.blogg.se
LORISSA LOVEBOMB

Jag håller faktiskt med om allt. Och jag tycker "alla andra i hens klass får faktiskt göra si eller så" är ett argument värt att torka röven med. Om någon förälder skulle låta sin åttaåring röka, skulle man då ge vika liksom? Tror faktiskt att förlora sin barndom är lika farligt som rökning i långa loppet :(

2014-08-10 / 11:22:18
URL: http://lorissalovebomb.se
Denise Taylor

Det är sjukt hur dagens samhälle fungerar. Barn ska leka i sandlådan och skita ner sig så mycket som helst. De ska inte försöka se "sexiga" ut!? Barn med spets är ju helt otroligt knäppt!
Barn ska inte behöva oroa sig över sitt utseende som de gör i dagens samhälle..
Tror att jag fick min första egna mobil när jag gick i högstadiet.

2014-08-10 / 15:25:17
URL: http://autaini.com
Isabell

Håller verkligen med dig! Barn ska vara barn, liksom.

2014-08-10 / 21:23:59
URL: http://TheTwoMushrooms.Bloggplatsen.se
HarryPottarn

Jätte bra skrivet! Jag tycker att jag själv använder internet för mycket men sen så kollar jag liksom på alla andra i min ålder och dem måste ständigt hålla i den och kolla kik en gång i minuten. Jag blir så sjukt trött på det här... För tusan, jag är ju bara 13 men när jag var 9-10 år så hade nästan inga 10åriga barn mobiler och det var sjukt mycket bättre! Föräldrar borde iallafall försöka sätta en viss gräns...

2014-08-11 / 19:47:38
URL: http://Harrypottarn.blogg.se
Karin

Sminkning och det började tidigare på 1800-talet (vi kanske är tillbaka där om några år). Men det är läskigt att barn växer upp så fort. Jag leker med dockor fortfarande.

2014-08-11 / 20:19:15
Julia

Jag är 22 och minns att jag hade en kompis som använde en spetstopp av sportBH-modell när vi var typ 7. Tror inte att vi reflekterade mer över det än att jag hade ett par knallröda manchesterbyxor, men när man tänker på det i efterhand inser man ju att hon hittat inspiration till det någonstansifrån och att det fanns ett klädföretag som ville designa en sån topp.

2014-08-12 / 13:31:40
URL: http://juliaoflund.se
Alina Galimova

Åh, gud vad bra skrivet!♥
P.S. Älskar din blogg!

2014-08-12 / 13:39:51
URL: http://alinabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback