Tips på hur man får en awesome blogg.

Något av det viktigaste med en blogg måste vara designen. Att öppna en blogg är lite som att ta ut en bok ur bokhyllan, man kollar på framsidan och dömer den utifrån det. Är det en tråkig och väldigt dåligt gjord framsida så sätter man oftast tillbaka boken. Samma är det med bloggar, öppnar man en blogg med en tråkig och dåligt gjord design så klickar man oftast bort från den ganska snabbt. Kan man inte det här med designer själv så finns det massor av duktiga personer som gärna fixar en design gratis eller för en summa pengar, detta är sjukt värt. Det finns även sidor som t.ex. Designadinblogg.se där man kan ladda ner en gratis design. Det ska vara lätt att hitta i bloggen, därför ska allt vara väl stukturerat och det ska inte vara svårt att finna det man letar efter, använd därför gärna en sökruta i bloggen och använd er av kategorifunktionen. Lägg inte alla inlägg i en gemensam kategori, dela istället upp dom i olika kategorier.
Ännu en väldigt viktig sak enligt mig är info om bloggaren. Det ska vara lätt att hitta info om den som bloggar på bloggen, gärna i sidomenyn som jag har det. Vet man mer om bloggaren så är det roligare att läsa bloggen och dessutom är det alltid roligt att se hur bloggaren ser ut, ha därför en bra profilbild ovanför beskrivningen/infon som föreställer dig själv. Som sagt ska det vara lätt att hitta infon om bloggaren, så ha det väl synligt och inte gömt någonstans eller så man är tvungen att klicka runt för att finna en beskrivning. Ha dessutom en väl strukturerad beskrivning som inte gör läsaren helt virrig, använd gärna ett rubriksystem som jag gör där det står strukturerat vad jag är för en filur istället för att skriva en lång text som ingen egentligen orkar läsa.
Jag vet, alla som gör sådana här inlägg tjatar om just detta; bilderna. Och gissa vad? Det tänker även jag göra. Det är aldrig roligt att sitta och läsa en blogg som aldrig lägger upp några bilder. Tycker heller inte alls det är roligt att läsa en blogg där bilderna är för små för bloggen och/eller bara är weheartit/google-bilder. Ta bilder själv. Man behöver inte ha världens bästa systemkamera för att ta bra bilder till bloggen, en mobil räcker. Redigera även bilderna i något program som t.ex. Gimp eller Photoshop, ett måste är att redigera bilderna så de inte är för små eller för stora för bloggen. Är bilderna för små så ser inlägget bara oproffsigt ut och är bilderna för stora så ser det bara dumt ut. Är bilderna mörka så gör dom ljusare i bildprogramet, man ska redigera tills det är snyggt. Tänk även på att bilden eller bilderna helst ska ha något att göra med inlägget.
Texten i bloggen ska vara läslig, alltså ska den inte vara för liten och den ska heller inte vara för stor då den isåfall tar upp för mycket av inlägget. Den som skriver ska även tänka på stavning, men det är okej om man stavar fel ibland eller råkar tänka lite fel. En annan sak som är sjukt viktig är också att man inte skriver en massa förkortningar, nu menar jag inte "t.ex.", "etc.", "pga." mm. Utan jag menar såkallade socialanätverksförkortningar så som "btw", "brb", "ily", "dd" mfl. Tycker själv att det är sjukt jobbigt att läsa blogginlägg där sådana här förkortningar finns med. Tänk även på språket i bloggen, använd ett gott språk. Visst, ord som "jävla", "skit", "fan" mfl. förekommer ofta i min blogg, men det är för att jag valt att använda ord som inte är så hårda enligt mig själv.
Hur man beter sig i bloggen är också en väldigt viktig byggsten för att få en bra blogg. Häng inte ut någon, även om du är sjukt arg och hatar personen så häng inte ut hen i bloggen. Vill man tvungen skriva ett hatinlägg så skriv inte ut några namn. Ingen tjänar på det. Skriv heller inte taskiga saker om eller till folk. Provocera inte i bloggen helt enkelt. Skriv heller inte elaka kommentarer på andras bloggar, detta är bara sjukt omoget och gör faktiskt folk ledsna.
Något av det värsta man kan göra enligt mig är att kopiera någon annans design, bloggnamn, bilder och/eller inlägg. Visst, man kan ta idéer och låna saker från andra bloggar, men antingen så måste man göra det till något eget och/eller skriva ut var man lånat bilden eller liknande från, sätt gärna in en länk till originalinlägget. Tänk på att det är folk som sitter bakom sina datorer och skriver, tänker och verkligen jobbar för just det inlägget. Det är aldrig roligt när man ser något som är ens originalidé på någon annans blogg. Som sagt, kopiera aldrig och om man lånar något från någon annan blogg så ge bloggaren credit för det, säg absolut inte att det är din originalidé.
Var inne på en blogg för någon dag sedan där tjejen som bloggade skrev på sin blogg att hon tänkte sluta blogga om ingen kommenterade hennes blogg, som ett hot. Men gissa vad? För att få kommentarer behöver man läsare och ett enkelt sätt att få både läsare och kommentarer är att kommentera andras bloggar. Jag kan sitta i timmar och bara kommentera folks bloggar. Men tänk på att inte bara kommentera meningslöst skit som "Hej, allt bra?", "Haft en bra helg?" mm. Det är få som orkar svara på det eller ens bry sig. Läs inlägget bloggaren lagt upp och kommentera utifrån det istället, då kommenterar antagligen bloggaren något om dina inlägg också. Ett annat tips är att kommentera storbloggarna, var helt enkelt först i kommentarsfältet så klickar förbipasserande kanske in på just din blogg.
Variationen i bloggen är viktig så in i bomben. Aldrig roligt att läsa en blogg som bara har inlägg om vad bloggaren gjort under dagen. Variera istället med ett och annat outfit-, wantie- och/eller foto-inlägg. Jag försöker variera min blogg enormt mycket just eftersom jag vet hur tråkigt det är att bara läsa om mode eller en persons vardag. Detta är även orsaken till att jag inte följer några modebloggar, för jag ogillar när inläggen alltid handlar om samma sak. Variera er.
Alla hatar att gå in på en blogg där det är samma inlägg varje dag på grund av att bloggen inte uppdateras. Kan man inte blogga under en dag så gör tidsinställda inlägg, det gör jag varje dag så ni får något att läsa medan jag röjer runt i skolan. Sikta på ett antal inlägg per dag, jag satsar på minst tre, max fem inlägg per dag. Gör jag fem inlägg på en dag så är det nästan för många enligt mig, men jag sätter ut inläggen vid olika tider under dagen vilket betyder att det inte kommer fem inlägg på två timmar. Blogga aldrig för tätt. Men blogga heller aldrig med för långa mellanrum. Har man mycket att göra någon dag så gör tidsinställda inlägg. Har man mycket att göra under en vecka eller helg eller helt enkelt inte vill blogga så ta en paus, men inte för lång och inte för ofta. Under mina år som bloggare har jag bara tagit en bloggpaus och det var när jag mådde dåligt över att mitt ex gjorde slut med mig, annars har jag bloggat varje dag i snart fem år.
andra tips för att få en awesome och framförallt större blogg är att man deltar i Veckans Blogg eller liknande i olika bloggar, inte bara de stora. En länk på en liten blogg kan iallafall ge två, tre nya besökare och/eller följare så det är värt att vara med i de små bloggarnas tävlingar också. Ta alla chanser att bli länkad i andras bloggar, ett tips är att skricka in roliga skämt mm. till ADARAS humorinlägg och då får man sin blogg länkad. Ett annat tips är att skapa ett namn som folk kommer ihåg en genom. Många kommer ihåg mig som "Carro - en emo/scene bloggerska" just för att jag alltid skriver just detta som namn när jag kommenterar andras inlägg. Detta får inte bara folk att komma ihåg mig utan det får även folk att intressera sig och i sin tur klicka in på min blogg. Har man en slogan, eller vad man nu kan kalla det, som låter bra och som beskriver en och ens blogg så får det folk att klicka in.
 
Vad tyckte ni om tipsen?

Isabell / By Inspo

Super bra tips & inlägg & håller med om allihopa. Dock tycker jag att provokation går bra i en lagom mängd, som en röd tråd i ett inlägg som gör att man tänker till och vill läsa mer, så länge man inte gör påhopp på andra eller skriver på ett sätt som klankar ner på läsaren.

I mitt huvud finns i alla fall provokation på lite olika sätt, att provocera fram en reaktion betyder de för mig mest, men det behöver inte alltid vara en dålig sådan. Allt beror med på hur man väljer att tolka texten och vilken inställning man går in med, sedan får man skylla sig själv som bloggare med om man väljer att skriva på ett sätt som bara är negativt. Det är väl då man gör bort sig och går över gränsen.

Eller hur tänker du om det? Kramis

2013-03-12 / 14:57:11
URL: http://bellefix.se/
Jonna

Jättebra tips! :)

2013-03-12 / 16:36:24
URL: http://jonnahjalmarssons.devote.se
F E L I C I A

gillar din blogg! :)

2013-03-12 / 17:29:39
URL: http://thegoldenyear.blogg.se
Björkenstein

Bra tips :D

2013-03-12 / 18:41:52
URL: http://www.nattstad.se/bj%C3%B6rkenstein
Mickis

Min veckansblogg är nu avslutad, kika in och kolla om det var du som vann:)

Om inte, det skulle vara jättekul om du var med igen! :D

2013-03-12 / 18:52:04
URL: http://tmickis.blogg.se
Malin Wederberg

Bra tips :)

2013-03-12 / 19:16:13
URL: http://darksess.com/
Evelina

Tjenatjena, finns det nån chans att man kan få just dej att designa sin blogg? (: För du verkar ju vara duktig med html koder och så, själv är jag helt korkad med sånt! :D

2013-03-12 / 19:17:47
URL: http://unholyconfessions.blogg.se
Elina

Awesome tips, tack så jättemycket! :D
Har du gjort din design själv eller har di fått hjälp? :) Kramisar och tack för kommentaren BTW! ;)

2013-03-12 / 20:26:07
URL: http://elinaedsberger.blogg.se
Elin

Bra tips! Ska testa dedär med "slogan", måste bara komma på någon först hehe ;)

2013-03-12 / 21:26:49
URL: http://exist.bloggplatsen.se
Inga-Linn

Jättebra tips!:D
Sv: Ja, det är det verkligen!:)

2013-03-12 / 21:36:20
URL: http://livetenligtingalinn.blogg.se
Anna T - Nörd & Filmskapare

Asbra tips :D!!

2013-03-12 / 22:16:50
URL: http://www.annatjernstroms.blogg.se
AddieHero

Bra tips!

2013-03-12 / 22:42:37
URL: http://addiehero.blogg.se
- S C H N A I L G U L L -

Super bra tips!!

2013-03-13 / 13:12:07
URL: http://schnailgull.blogg.se
Mel Moonchild

Så sjuuukt bra tips, speciellt det om kommentarerna! Jag hatar när man får kommentarer som "Hej, hur är det?" på ett inlägg där man PRECIS har skrivit hur man mår. -.-

Sv. Colin är bäst, och finast, och underbarast. :3

2013-03-13 / 21:03:55
URL: http://melodymoonchild.blogg.se/
Anna

Jättebra tips! Jag är såååå trött på bloggar med hemmagjorda förkortningar och dåligt språk! (Och så är jag allergisk mot bloggare som kallar sina läsare/följande för finisar!!)

2013-03-17 / 16:15:04
URL: http://annapannapuff.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback