Hur man gör pastellhårfärg.

Tänk på att ha så ljust hår som möjligt innan ni fixar pastellhår, jag bleker mitt hår med billiga blonderingar från ÖoB etc. Vill ni ha en blå pastellfärg så ska ni ha så vitt hår som möjligt då gula pigment i håret gör blå toning grön. Tänk även på att bära en tröja som är lätt att ta av då även en tröja kan förstöra en snygg hårfärg.
Börja med att hälla upp en hel del balsam i en skål. Ni hittar skålar samt pensalar som de jag har för några kronor på Ebay. Ta sedan lite toning av valfri färg och blanda ner i balsamet. Ta inte för mycket, ju mer toning man tar, ju mörkare blir håret.
Vill ni ha mörkare färger så lägg i lite mer toning, tänk på att det är mörkare i skålen än i håret. Ta sedan på ett par handskar och greppa penseln, fördela pastellfärgen ni gjort i håret men lämna lite kvar om ni har löshår. Ta en plastpåse eller folie och sätt runt håret, detta skyddar så ni inte stöter till saker medan ni har färgen i håret. Har ni löshår så är det bara att kolla på de två stegen här nedan, annars hoppa direkt till allra sista delen.
Lägg löshåret på folie, tänk på att öppna clipsen samt borsta genom löshåret. Använd en pensel till att fördela pastellfärgen över håret, se till att komma in under och runt clipsen så det ser snyggt ut. Glöm inte att vända på varje del så det blir bra med färg i hela håret.
Lägg alla delar ihop som på bilden, svep sedan foliet runt löshåret. Det ska se ut lite som en kebabrulle med folie runt.
 
Låt färgen sitta i runt en timme, gärna längre. Tvätta av med kallt vatten så gör det håret gott efter allt färgande, kallt vatten är nämligen bättre än varmt vatten för håret. Pastellfärger håller dessvärre inte så länge, så ni kan behöva färga det en gång i veckan, om inte oftare. Jag färgar mitt ungefär en gång i veckan. Ni vet säkert redan att det inte är bra för håret att tvätta det för ofta, när ni har pastellfärger så får ni absolut inte tvätta det för ofta. Varför? Jo, för färgen går ur och den håller längre om man låter bli att tvätta håret på typ en vecka direkt efter färgning. Vill ni ha pastellhårfärg?

Clara Arvidsson

Det är inget som passar mig :)
sv: Kanon bra, ha en fin dag :)

2013-08-19 / 10:00:45
URL: http://aclara.blogg.se
Bona Dea

Tycker det är så himla coolt med pastellhår! Jag vill ha gråaktigt hår en dag, tror man gör så då. Vet inte xD
Men min nästa färg ska bli svart! Får ett begär efter det varje höst x)

2013-08-19 / 13:05:57
URL: http://faunabonadea.blogspot.se/
Johanna

Tack för tipset! Jag vill gärna ha pastellrosa hår nån gång. Men då skulle min mamma mobba mig -.-

2013-08-19 / 20:31:32
URL: http://johannajedi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback